(3B)

المناهج التعليمية

تطبق المدرسة في المرحلة الإبتدائية والاعدادية  برنامج كامبردج الدولي (CP & CS) حيث تدرّس المواد المقررة لتحقيق متطلبات البرنامج. ويجرى امتحانات خاصة ( (Checkpoint للطلبة من اجل معرفة نواحي القوة واستثمارها ومعالجة نواحي الضعف وتهيئتهم مستقبلاً لامتحانات الصفوف المتقدمة.


 تهيء المناهج الدراسية طلاب المراحل المتوسطة والثانوية، لامتحانات الشهادة الثانوية البريطانية  (IGCSE & GCE)التي يتم وضعها من قبل جامعة كامبردج واديكسل  (Edexcel) عند نهاية الصف العاشر والمستوى المتقدم في الصف الحادي عشر والصف الثاني عشر   وامتحانات  الدبلوما الامريكية  (ACT, AP)  .

 

طلّاب مدرسة الاتحاد الدوليّة لديهم الخيار في الصف ( 8 ) بين الاستمرار في النظام البريطاني او اختيار البرنامج الامريكي     (AHSD) هذا أن يُحقق الطالب الحد الأدنى من المتطلبات بنجاح والذي سيكون بمثابة الأساس لقبولهم في الجامعات وإكمال دراستهم الجامعية.

1. نظام الثانوية العامة البريطانية 

هو نظام عالمي يعادل الثانوية العامة (التوجيهي الأردني) ويتميز بمرونته العالية حيث يتقدم الطلاب للبرنامج على مدار ثلاث سنوات من الصف العاشر حتى الصف الثاني عشر كما يمنح الطالب فرصة إعادة الامتحان مرة أخرى بهدف النجاح أو الحصول على علامة أعلى والتميّز، ويمَكن الطلاب من الحصول على مقاعد دراسية في الجامعات المحلية والخارجية عند إستكمال المواد المطلوبة حيث يتم معادلته بشهادة الثانوية العامة ويمنح الطالب فرصة الحصول على منحة دراسية على مستوى العالم  بناءً على التحصيل الأكاديمي والمؤهلات الشخصية المميزة.

2. دبلوم الثانوية الأمريكي  (AHSD)

شهادة دبلوما الثانوية الأمريكية تُمنح عند إنهاء متطلبات التخرج الخاصة بالبرنامج الأمريكي على مدار ثلاث سنوات دراسية من الصف العاشر ولغاية الصف الثاني عشر. تبدأ دراسة البرنامج الأمريكي التحضيرية من الصف التاسع ويتم منح هذه الشهادة بموجب متطلبات التخرّج الخاصة بكل دولة بحيث تختلف متطلبات الحصول عليها باختلاف المسارات الأكاديمية المتاحة وفقاً لقوانين وزارة التربية والتعليم. تمّثل المسارات الأكاديمية المتاحة مجموعة من المواد/ الامتحانات التي تحدد طبيعة متطلبات التخرّج عند إنهاء المراحل الدراسية.

التقييم المدرسي

الشهادات المدرسية:

 يتم إصدارشهادات الطلاب المدرسية ثلاث مرات في كل الفصل. وعقد اجتماع الآباء والمعلمين مرة في كل فصل كما يمكن لأولياء الأمور الالتقاء بالمعلمين عند الحاجة بموجب مواعيد معدة مسبقاً.

الإختبارات:

 تجرى المدرسة اختبارات شهرية, ويطلب من الطلاب تقديم تقارير وأبحاث ومشاريع على مدار السنة في كل مادة إضافة إلى الواجبات والمشاريع في الصف. تعقد الإمتحانات النهائية في نهاية كل فصل دراسي بعلامة فصلية تعادل 40% من العلامة النهائية.

الواجبات البيتية:

تهدف الواجبات البيتية الى تعزيز العمل المبذول في الغرف الصفية، وإثراء معلومات الطالب. كما تتيح فرصة للوالدين ليطلعوا على قدرات أبنائهم ومدى إتقان أعمالهم اليومية في مجالات العلوم المختلفة. ويقوم المعلم بمراجعة ومتابعة الواجبات البيتية ليتم تقييم جميع الأعمال التي قام بها الطالب بكل دقة وموضوعية.

What is the American High School Diploma?

The American High School Diploma (AHSD) is a school leaving qualification awarded upon high school graduation. The high school diploma is typically obtained after a course of study lasting four years, from grade 9 to grade 12 where the officially enrolled students in this program must satisfy certain requirements (credits and external exams) to obtain the certificate and the local equivalency duly.

What are the assessments the (AHSD) students can take at Al Ittihad International School?

Al Ittihad follows rigid and comprehensive framework to cover the requirements of the American High School Diploma in conformity with the Jordanian MOE and in alignment with the international accreditation agency Cognia which accredited our school in 2021.

All the students earn credits in the main subject areas, namely Mathematics (Algebra 1, Geometry, Algebra 2, Pre-Calculus, and/or Calculus), English Language & Literature, Sciences (Biology, Chemistry, and/or Physics), Social Studies, Arabic Language, Jordan History, and Islamic Education.   

Thus, the students in the American High School Diploma Program at Al Ittihad are expected to sit for the following international assessments whether for the sake of assessment or obtain their local equivalency and apply for the global universities outside Jordan: 

ACT International Subject Tests are end-of-course assessments that rigorously measure students’ understanding of content and practices in each subject. Tests are available in the following subjects: ELA (English 1 and 2), Math (Math 1 and 2), Science (Biology, Chemistry, and Physics) and U.S. History / World History. The score is out of 36.

The ACT 1 or ACT General contains four multiple-choice tests—English, mathematics, reading, and science—and an optional writing test. These tests are designed to measure skills that are most important for success in postsecondary education and that are acquired in secondary education. The score range for each of the four multiple-choice tests is 1–36. The Composite score is the average of the four test scores rounded to the nearest whole number.

AP (Advanced Placement examinations) are exams offered in United States by the College Board and are taken each May by students. The tests are the culmination of year-long Advanced Placement courses. AP exams have a multiple-choice section and a free-response section. The score is out of 5.

Assessment and Reporting Procedures

Quizzes, projects and monthly tests are held throughout the year in each subject to monitor students’ progress. Homework and class participation are also an important part of the assessment. Scheduled examinations are held at the end of each term.

Report Cards are issued three times a term with scheduled parent-teacher conferences during the year.  If a parent wishes to see any staff member, a meeting can be arranged.